Blog

Duurzaamheid & trends in autolease

4 september 2025

Duurzaamheid is een belangrijke drijfveer in mobiliteit. Bedrijven en overheden stimuleren emissievrije mobiliteit en investeren in circulaire oplossingen.

Toekomst van waterstof in wagenparken

Een coalitie van 38 bedrijven riep de regering op om vanaf 2025 alle nieuwe zakelijke auto’s emissievrij te maken – dus elektrisch of op waterstof. Het Klimaatakkoord legt vast dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s volledig emissievrij moeten zijn. Waterstofvoertuigen hebben als voordeel dat ze snel tanken en geschikt zijn voor lange afstanden en zware bedrijfswagens. PwC toonde aan dat al 13 % van hun 3.100 leaseauto’s elektrisch of plug‑in‑hybride is en dat 44 % van de bestelde nieuwe auto’s volledig elektrisch is. Zij stimuleren medewerkers met bonussen voor elektrische of waterstofauto’s en beperken de CO₂‑uitstoot per auto. Hoewel het waterstofnetwerk nog beperkt is, kan het op termijn een belangrijke rol spelen, zeker voor logistiek en zwaar vervoer.

Tweedehands leaseauto’s & restwaarde

Ex‑leaseauto’s zijn populair op de tweedehandsmarkt. Volgens de ANWB zijn voormalige leaseauto’s aantrekkelijk omdat ze vaak goed onderhouden zijn, met volledige onderhoudshistorie en veelal rijk uitgerust. Ze hebben meestal één berijder gehad en dankzij lange snelwegritten draait de motor vaak optimaal. Nadelen zijn dat je niet precies weet hoe de vorige bestuurder met de auto is omgegaan, dat grote onderhoudskosten (bijv. distributieriem) snel kunnen volgen en dat de prijzen vaak vast liggen. Een voordeel is dat veel auto’s nog garantie hebben (meestal zes maanden bij BOVAG‑garantie). Bij restwaarde moet je rekening houden met de staat van de accu (bij EV’s) en kilometerstand; een goed onderhouden ex‑leaseauto kan echter een slimme investering zijn.

Circulaire economie: refurbish van EV‑batterijen

De circulaire economie speelt een steeds grotere rol in autolease. In Nederland wordt 83 % van de afgedankte batterijen van elektrische voertuigen hergebruikt, terwijl de wettelijke norm minimaal 50 % is. Auto‑importeurs en ‑fabrikanten zijn verplicht om batterijen terug te nemen en schakelen daarvoor meestal Auto Recycling Nederland (ARN) in. De batterijen krijgen een tweede leven als opslag in zonneparken of worden gerecycled tot grondstoffen voor nieuwe batterijen. Het refurbishen en hergebruiken van accu’s draagt bij aan de vermindering van schaarse grondstoffen en verlaagt de milieu‑impact van elektrisch rijden.

Impact van zero‑emissiezones (ZES)

Vanaf 1 januari 2025 kunnen Nederlandse gemeenten zero‑emissiezones invoeren voor logistiek. In deze zones zijn alleen emissievrije bestelauto’s en vrachtwagens toegestaan; Euro‑5‑bestelauto’s mogen nog tot 1 januari 2027 in de ZES rijden en Euro‑6‑bestelauto’s tot 1 januari 2028. Voor sommige voertuigen (bijv. bakwagens en trekkers) geldt een overgangsregeling tot 2030. Deze zones zijn een sterk instrument om luchtkwaliteit te verbeteren en stimuleren bedrijven om hun wagenpark te verduurzamen. Als ondernemer is het verstandig tijdig te investeren in elektrische of waterstofvoertuigen en de benodigde laadinfrastructuur te regelen. United Lease ondersteunt hierbij met advies en passende leasemodellen.

Conclusie

De wereld van autolease verandert snel. Elektrische auto’s worden mainstream, het laadnetwerk groeit en fiscale regels verschuiven. Of je nu kiest voor operational lease, financial lease of private lease, het is belangrijk om de totale kosten, fiscale impact en duurzaamheidsontwikkelingen mee te nemen in je beslissing. United Lease staat klaar om je te begeleiden bij het kiezen van de juiste leasevorm en het overstappen op duurzame mobiliteit.

Gerelateerde blogitems

Duurzaamheid & trends in autolease

Bekijk meer

Populaire leaseauto’s en uitvoeringen in 2025

Bekijk meer

Operational lease vs. financial lease vs. private lease

Bekijk meer

Open en eerlijke leaseoplossingen

Bespaar iedere maand tot wel 12% op je autolease

Advies aanvragen